Tuesday, October 31, 2006

Alkulähteillä

Eipä tässä muuta edistymistä, mutta kävin eilen kopioimassa itselleni Paulien Erdös ja Turan 60-luvun artikkelisarjan neljännen osan ("On Some Problems of a Statistical Group-Theory IV"), joka tuntuu polkaisseen käyntiin tutkimani ryhmäteorian pienen sivuhaaran. Artikkeli käsittelee symmetrisiä ryhmiä. Minun tuskin tarvitsee paljoakaan kyseisestä artikkelista omaksua, paitsi tietysti mainita se (siihen viitataan melkein jokaisessa artikkelissa, joka aiheen tiimoilta on rustattu, ja jotka minun gradukansiooni ovat päätyneet). Muutamat siinä olevat symmetrisiä ryhmiä koskevat toteamukset ovat tietysti mainitsemisen arvoisia, mutta ne olivat minulle jo muualta tuttuja (tosin olin unohtanut koko asian - ehkä pitäisi jopa todistaa, että symmetrisissä ryhmissä saman syklirakenteen omaavat alkiot muodostavat keskenään konjugointiluokan, joten symmetrisen ryhmän S_n konjugointiluokkien lukumäärä on luvun n partitioiden määrä. "Partitiofunktion" tutkiminen kuuluu taas paremminkin edistyneeseen lukuteoriaan, ja vaikka aiheesta olenkin syventävän kurssin käynyt, niin tämän gradun aihepiirin ulkopuolella se kuitenkin on. Ehkä listaan partitiofunktion arvoja. Enemmän minua kiinnostaa, miten alternoivien ryhmien konjugointiluokkien lukumäärän saisi selville, niissä kun ei näyttäisi pätevän tuo partitio-juttu.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home